فروشگاه

فهرست مطالب

همه چیز درباره شاخص سطح برگ LAI

همه چیز درباره شاخص سطح برگ LAI

مدت زمان مطالعه : حدود 3 دقیقه 

گرداورنده : واحد تحقیق و توسعه سازمان تامین نهاده

امروزه به لطف پیشرفت علم و گسترش دانش در تمامی حوزه ها ، دستاوردهای بسیار خوبی در صنعت کشاورزی به وجود آمده است. محققین با کشف حقایق تازه در مورد روش رشد گیاهان توانسته اند تا اطلاعات خوبی در این زمینه بدست بیاورند. یکی از دستاوردها شاخص سطح برگ میباشد که اطلاعات خوبی را درباره ساختار فعل و اتفعالات درون برگ به ما میدهد.

در این مقاله قصد داریم تا کمی بیشتر درباره این موضوع پرداخته و ان را بررسی نماییم.

 

تعریف شاخص سطح برگ

  • تعریف قدیمی
    به حجم توده برگ سبز در تاج گیاهان گفته میشود. در گذشته این شاخص در واحد تنه یا سطح اندازه گیری میشود و به همین دلیل معیاری برای سرعت رشد گیاه نیز بود. این معیار علمی برای اولین بار در سال 1927 در یک مقاله به چاپ رسید که در آن محققان بر روی یک بیماری در گل آفتابگردان تحقیق مینمودند. این مطالعات در سال 1947 و با پژوهش های دکتر واتسون کامل تر شد که شامل تعریف جدیدی از سطح برگ بود: میزان مساحت یک طرف برگ در واحد سطح زمین.
  • شاخص سطح برگ
    تعریف شاخص سطح برگ

    تعریف جدید
    این معیار در سال 2003 در یکی از مجلات گیاه پزشکی به چاپ رسید که آن را به یکی از مرسوم ترین شاخص های اندازه گیری برای محققین تبدیل نمود. بر این اساس شاخص سطح برگ یعنی مساحت طرفی از بافت فتوسنتز کننده در .احد سطح زمین. این واحد سطح زمین نیز میتواند بر اساس متر مربع باشد. در واقع در این تعریف 1 واحد LAI برابر است 10000 متر برگ در یک هکتار زمین کشاورزی.

 

 

اهمیت شاخص سطح برگ

در واقع بوسیله این شاخص میتوان ویزگی های مختلف گیاهان و محیط های رشد آنها را بررسی نموده و تحلیل کرد. محققین به تازگی دریافته اند که شاخص سطح برگ در کنترل دریافت انرژی خورشید و تنفس گیاهی و فتوسنتز نقش جدی ایفا میکند. همچنین میزان شاخص سطح برگ امروزه بعنوان شاخصی برای تحلیل تغییرات آب و هوایی نیز بکار میرود.

امروزه بسیاری از مدل سازی های محصولات کشاورزی بر مبنای شاخص سطح برگ انجام میگیرد و این شاخص راهکاری خوبی برای اندازه گیری میزان نیتروژن موجود در خاک نیز میباشد. نقش این شاخص تنها در رشد محصولات کشاورزی مهم نیست بلکه این شاخص یکی از اصلی ترین پارامترهای بوم شناسی گیاهان است که میتواند میزان وسعت ناحیه سبز یا فتوسنتز کننده را در یک منطقه مشخص نماید.

 

مفاهیم های مشابه با شاخص سطح برگ

  • PAI:
    شاخص تراکم گیاهی میباشد که بر خلاف شاخص سطح برگ تفاوتی میان اندام های سبز رنگ و غیر سبز رنگ قائل نمیشود.
  • WAI
    شاخص سطح چوبی است که بیان کننده نصف کل سطوح چوبی گیاهان بر روی سطح زمین میباشد.

 

 

روش های اندازه گیری شاخص سطح برگ

  1. روش مستقیم بررسی شاخص سطح برگ یا روش DIRECT
    معمولا مخصوص تحقیقات با هزینه های پایین میباشد. البته دقت آن بسیار بالاست ولی به زمان زیادی نیاز دارد. در واقع شما باید تمامی برگ های ریخته گیاه را جمع آوری نموده و شاخص آنها را محاسبه نمایید.
  2. روش غیر مستقیم بررسی شاخص سطح برگ یا روش INDIRECT
    در این روش شاخص های دیگری همچون هندسه تاج ، محیط برگ و میزان جذب نور نیز موثر است. این روش بوسیله تجهیزات انجام میپذیرد.

    اندازه گیری شاخص سطح برگ
    روش های اندازه گیری شاخص سطح برگ

    بنابراین سرعت آن بیشتر است و همچنین امکان ارزیابی محدوده بیشتری را نیز در اختیار محقق قرار میدهند. همچنین وجود ابزارهای دقیق امکان سنجش با دقت بالا را نیز فراهم میسازد.

  3. بررسی شاخص سطح برگ بوسیله ماهواره
    ماهواره های زمین شناسی معمولا مجهز به دریافت کننده های مخصوص میباشند که به آنها امکان دریافت تشعشعات حاصل از بازتاب نور خورشید از سطح مناطق جنگلی و زمین های کشاورزی را میدهد که از این طریق نیز میتوان شاخص برگ را اندازه نمود.

 

 

 

مزایای استفاده از شاخص سطح برگ
  • مدل سازی برای بررسی کشت انواع محصولات کشاورزی
  • بررسی دقیق میزان تبخیر و تعریق در یک منطقه
  • بررسی میزان سلامت گیاه در یک منطقه
  • بررسی میزان فتوسنتز و سطح تولید اکسیژن گیاهان
  • بررسی و تشخیص وجود یک بیماری در مناطق مختلف یک پوشش گیاهی یا زمین کشاورزی

 

سخن پایانی

امروزه دیگر استفاده از روش های سنتی کشاورزی نمیتواند جوابگوی نیازهای بشر به محصولات کشاورزی باشد. بهره وری در واحد سطح امروزه مهمترین دغدغه مسئولان امر صنعت کشاورزی میباشد و برای دست یافتن به بالاترین سطح میزان تولید راهی به جز کمک گرفتن از علم و تجهیزات مدرن سنجش محصولات نیست. در این مقاله سعی شد تا در باره شاخص سطح برگ اطلاعاتی عنوان شود تا به نقش پررنگ آن در پایش زمین های کشاورزی پی برده و به گسترش هر چه بیشتر دانش حوزه کشاورزی و تولیدات محصولات سالم کمک شود.

 

برای خرید این محصول از سازمان تامین نهاده ایران می توانید با کارشناسان ما برای نحوه استفاده درست از محصول مشاوره بگیرید فقط کافیست از اینجا ارتباط برقرار کنید یا به سایت تامین نهاده ایران به آدرس taminnahade.com مراجعه نمایید.