کود npk

کود npk

کود npk

مدت زمان مطالعه : حدود 1 دقیقه 

گردآورنده : واحد تحقیق و توسعه سازمان تامین نهاده

کودهای npk یا کود کامل به کودهایی گفته میشود که شامل آنالیزی بر اساس سه عنصر نیتروژن ، فسفر و پتاسیم باشد. این سه عنصر بعنوان عناصر ماکرو و یا پرمصرف بیشترین تاثیر را در افزایش کیفیت گیاه و محصول دارند. البته نمیتوان گفت از نقش مهم عناصر کم مصرف نیز غافل شد ولی عمد تاثیر مواد غذایی بر روی گیاه مربوط به این سه عنصر میباشد.

 

عناصر کود کامل

  1. نیتروژن
    نیتروژن را باید عنصری مهم در تولید پروتئین ها و آنزیم های گیاه دانست که از طرفی باعث افزایش حجم و کیفیت محصول شه و از طرفی فعالیت های متابولیسمی گیاه مثل فتوسنتز را سرعت میبخشد که در نهایت به سرسبزی گیاه می انجامد. نیتروژن باعث تسهیل روند جوانه زنی بذرها شده و سپس رشد رویشی را تحریک میکند. رشد رویشی اندام های جدید گیاه همانند شاخ و برگ را به وجود آورده و گیاه را به بلوغ نزدیک میسازد.
  2. فسفر
    همانقدر که نیتروژن رشد رویشی را تحریک مینماید فسفر بر روی رشد زایشی تاثیرگذار است. فسفر تولید کربوهیدارت ها را در گیاه تسهیل مینماید و انرژی را درون گیاه به حرکت در می آورد. فسفر از سمت پایین گیاه ریشه را گسترش میدهد و از سمت بالای گیاه ، گلدهی را افزایش میدهد. فسفر گیاه را در برابر تنش های محیطی ایمن میکند و نقش بالایی در محافظت از گیاه دارد.

  3. پتاسیم
    پتاسیم همانند فسفر نقش بسزایی در افزایش مقاومت گیاه نسبت به تنش های محیطی دارد و شاید یکی از دلایل آن را بتوان کنترل فشار اسمزی توسط این عنصر دانست. پتاسیم همچنین میتواند بر متابولیسم گیاه نظارت کرده و تاثیر خود را در تمامی اندام های گیاه نمایان سازد. پتاسیم ریشه را گسترش میدهد ، میوه را خوش طعم و خوش آب و رنگ میسازد. بطور کلی کیفیت گیاه را تا حد مطلوبی افزایش میدهد.

 

انواع کودهای NPK

  • کود 20-20-20
    این کود تمامی سه عنصر را به میزان مساوی دارا بوده و تاثیر آن بر روی کلیه قسمت های گیاه پس از استفاده قابل مشاهده میباشد. معمولا این کود در بین کشاورزان با نام کود سه بیست (20-20-20) میشود. معمولا زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که خاک و گیاه به هر سه عنصر به میزان یکسان نیاز داشته باشند. کود سه بیشت قدرت جذب بالایی داشته و کاملا در آب حل میشود و با روش محلول پاشی و ابیاری قابل استفاده میباشد.

  • کود 10-52-10
    این کود را کشاورزان برای افزایش گلدهی بکار میبرند. کود 10-52-10 زیرا با داشتن مقادیر بالای فسفر بیشترین تاثیر را بر رشد زایشی داشته و در کنار آن مقادیر خوبی از ازت و پتاسیم را برای مراحل بعد از گلدهی در اختیار گیاه قرار میدهد. این کود را میتوان پر کاربردترین نوع کودهای کامل دانست که در مراحل ابتدایی شروع گلدهی بصورت محلول پاشی و یا آبیاری به گیاه داده میشود. درضمن باید گفت که این کود قابلیت مخلوط شدن با سایر سموم و کودها را دارد.

  • کود 12-12-36
    این کود معمولا برای گیاهانی که اثرات کمبود پتاسیم را آشکار میسازند بکار میرود و قابلیت آن را دارد که نیاز گیاه به این عنصر را برطرف کند. پتاسیم اثر خود را بر روی طعم و رنگ گیاهان آشکار میسازد. به همین دلیل کود 36-12-12 را میتوان کودی محبوب برای تقویت باغ های میوه دانست. این کود پتاس بالا ، ریشه را توسعه میدهد و به دلیل پسامند کمی که از خود به جا میگذارد باعث شوری زمین نمیشود.

 

زمان و نحوه مصرف کودهای کامل npk

در رابطه با زمان مصرف باید بسیار دقت نمود و با توجه به خواص هر یک از عناصر و نیازهای گیاه باید پس از مشورت با یک کارشناس مطمئن اقدام به کوددهی کرد. معمولا کود 10-52-10 را در ابتدای رشد زایشی استفاده میکنند. ولی بطور کل بهترین زمان مصرف همان ابتدای شروع حیات تازه گیاه یعنی فصل بهار میباشد و بهتر است کود را در ساعات ابتدایی روز یا انتهای روز مصرف گردد تا میزان تبخیر کمتری اتفاق بیافتد. این نوع کودها حلالیت کاملی در آب دارند و میتوان با انواع سیستم های آبیاری از آنها بهره برد.

در پایان باید دقت داشته باشید تا کود را از مراجع معتبر و با ارائه ضمانت نامه آنالیز خریداری نمایید و پس از خرید کود حتما با یک کارشناس در رابطه با نحوه و زمان مصرف آن مشورت کنید.

 

برای خرید این محصول از سازمان تامین نهاده ایران می توانید با کارشناسان ما برای نحوه استفاده درست از محصول مشاوره بگیرید فقط کافیست از اینجا ارتباط برقرار کنید یا به سایت تامین نهاده ایران به ادرس taminnahade.com مراجعه نمایید.

 

زهکشی خاک