ریزش گل ها و میوه درختان

ریزش گل ها و میوه درختان

مدت زمان مطالعه : حدود 2 دقیقه 

گرداورنده : واحد تحقیق و توسعه سازمان تامین نهاده

هرساله کشاورزان زیادی به علت های گوناگون مثل تنش های دمایی و بروز خشکسالی و یا بارندگی بیش از حد که به شکل رگبار و تگرگ اتفاق می افتد گلهای درختان خود را از دست میدهند. در نهایت محصول کمی برای برداشت به دست میاورند. همچنین این اتفاقات میتواند در مراحل رسیدن میوه نیز رخ دهد و کشاورزان را دچار خسارت کند.

در این مقاله قصد داریم تا علت های وقوع این پدیده را بیشتر بررسی نماییم و راه کارهایی برای مقابله با آن معرفی کنیم. پس با ما در این مقاله همراه باشید.

 

عواملی که باعث ریزش گل ها و میوه درختان میشود

1- باغ خود را بر طبق کارشناسان آبیاری نمیکنید
بنابر اصول باغداری و نظر اکثر کارشناسان آبیاری باغ تا زمانیکه 70 درصد از گل تبدیل به میوه نشده است کار اشتباهی میباشد و باعث ریزش گل ها و از دست رفتن میوه ها خواهد شد. لذا مهم است تا باغ خود را درست بر اساس برنامه آبیاری آب بدهید.

2- از کودهای دامی پوسیده استفاده نمیکنید
حتما دقت داشته باشید که در صورت استفاده از کودهای حیوانی باید حتما به وسیله گوگرد آنها را بپوسانید.

کودهای پوسانده نشده سطح ازت خاک را کاهش میدهند. همین امر درخت را ضعیف کرده و باعث از دست رفتن گلهای آن میشود.

3- خاک را بیش از حد آبیاری میکنید
غرقاب نمودن زمین آن هم در فصل سرما باعث یخ زدگی آب درون خاک و در نتیجه باعث افزایش تراکم و فشردگی میشود که هم مانع رسیدن هوا و مواد ضروری شده و هم بستر خوبی برای رشد قارچ ها میباشد. میزان آبیاری را با نظر کارشناس تعیین کتید و حتما قبل از گلدهی پای درختان را شخم بزنید.

4- باغ خود را از عناصر ضروری تغذیه نمیکنید

  • عنصر نیتروژن
    باید بلافاصله پس از برداشت به خاک تزریق گردد تا میزان ازت خاک تقویت شود. در نهایت این کار باعث تقویت رشد ، گلدهی ، عمر تخمک ها و در نتیجه باعث افزایش دوره گرده افشانی خواهد شد.
  • عنصر فسفر
    حجم کیفیت میوه را افزایش میدهد و همچنین به افزایش انبارداری میوه کمک مینماید.
  • پتاسیم
    آنزیم های گیاهی را در گیاه فعال میکند و موجب افزایش مقاومت درختان در برابر تنش های دمایی و بیماری ها میشود.
  • عنصر روی
    در گیاه کمک زیادی به تقویت گلدهی مینماید.
  • عنصر بور
    برای افزایش دانه های گرده و بهبود لقاح مفید میباشد.
  • عنصر منگنز
    باعث افزایش فتوسنتز و استفاده بیش از حد از نیتروژن و فعال شدن متابولیسم های پروتئین و آنزیم های مختلف شده از این طریق باعث بهبود جوانه زنی و تشکیل گل در گیاه میشود.

5- درختان خود را هرس نمیکنید
هرس کردن یکی از واجب ترین فعالیت های باغبانی در تمامی مراحل رشد میباشد.

درختان میوه کوچکتر اولویت بیشتری دارند و باید اندام های مرده یا بیمار به سرعت از تنه اصلی جدا شود. همچنین هرس کردن سرشاخه ها کمک فراوانی به افزایش رشد کرده و باعث سرزدگی بیشتر درخت میشود.

6- شرایط آب و هوایی را در حد توان کنترل نمیکنید
دمای پایین میتواند باعث کاهش فعالیت حشرات گرده افشانی شود. همچنین گرده ها در شرایط رطوبت بالا کیفیت خود را از دست داده و باعث اختلال در گرده افشانی آنموفیلیک میشود. دمای بیش از حد هم میتواند دوره گرده افشانی را کوتاه کرده و باعث سقط گل شود. در شرایط افت ناگهانی دمای هوا در بهار حتما از روش های کنترل دما مثل برپاکردن آتش استفاده کنید تا میوه ها سالم بمانند. همچنین در طی فصل های گرم سال محلول پاشی را در ساعات خنک انجام دهید تا گیاه دچار سوزندگی نشود.

 

 

سخن پایانی 

مهمترین مرحله در طول دوره فعالیت درختان باغ شما مرحله بیدارشدن از خواب زمستانی و گلدهی میباشد. این مرحله تعیین میکند که آیا امسال شما محصول خوبی برداشت خواهید کرد و یا اینکه دچار خسارت شده و محصول اندکی بدست بیاورید. سعی کنید در طول پرورش باغ خود همیشه با یک کارشناس در ارتباط بوده و از وی درباره اقدامات خود مشاوره بگیرید تا در نهایت باغی همیشه خرم و با محصولاتی با کیفیت داشته باشید.

 

برای خرید این محصول از سازمان تامین نهاده ایران می توانید با کارشناسان ما برای نحوه استفاده درست از محصول مشاوره بگیرید فقط کافیست از اینجا ارتباط برقرار کنید یا به سایت تامین نهاده ایران به ادرس taminerp.com مراجعه نمایید.
اسیدیته و ارتباط آن با حاصلخیزی خاک