تشخیص کود تقلبی از کود اصل

تشخیص کود تقلبی از کود اصل

مدت زمان مطالعه : حدود 2 دقیقه 

گرداورنده : واحد تحقیق و توسعه سازمان تامین نهاده

استفاده از کودهای کشاورزی را باید بخشی جدایی ناپذیر از کشاورزی دانست. کشاورزان از دیرباز به نقش کودها پی بردند و از آنها برای اصلاح خاک و افزایش کیفیت محصولات استفاده مینمایند. در زمان های قدیم فقط کودهای ارگانیک در دسترس کشاورزان قرار داشت ولی امروزه به لطف پیشرفت دانش و تکنولوژی انواع کودها با انواع روش های تولید و انواع آنالیزها در اختیار کشاورزان قرار دارد.

نکته حائز اهمیت در این میان تشخیص اصالت و سلامت کود میباشد. کشاورزان به خوبی این نکته را میدانند که استفاده از کودهای تقلبی نمیتواند تغییر چندانی در بهبود رشد ایجاد کند و حتی ممکن است نتیجه عکس داده و به محصولات خسارت وارد آورد. بنابراین تشخیص یک کود اصل از تقلبی موضوعی مهم است که در این مقاله قصد پرداختن به آن را داریم.

 

راه های تشخیص کود تقلبی از اصل

  1. اولین راه استعلام مشخصات درج شده روی بسته بندی کود میباشد و اکیدا توصیه میگردد از کودهای فاقد اطلاعات بر روی بسته بندی استفاده نفرمایید. میزان درصد عناصر ، شماره ثبت کودی ، نام و مشخصات شرکت سازنده و همچنین اطلاعات قابل پیگیری شرکت از جمله اطلاعاتی میباشند که باید بر روی محصول موجود باشد. بعد از چک نمودن اعتبار مشخصات حک شده روی محصول بهتر است تاریخ تولید و انقضا کود را هم بررسی و از میزان سلامت آن مطمئن گردید.
  2. کودی اصل میباشد که مجوز سازمان خاک و آب را داشته باشد. البته نمیتوان گفت که تمامی کودهای دارای مجوز ، کودهای خوبی میباشند بلکه باید به آنالیز کود دقت نمود و در صورت تایید کارشناسان منطقه اقدام به خرید کرد. ممکن است کودی مجوز نداشته باشد ولی فرایند تولید و درصد آنالیز خوبی داشته و کارشناس منطقه اقدام به خرید کرد. ممکن است کودی مجوز نداشته باشد ولی فرایند تولید و درصد آنالیز خوبی داشته که کارشناسان زیادی آن را تایید کرده باشند. میتوانید برای استعلام شماره ثبت کودی به سایت www.kswri.ir که مستقیما زیر نظر سازمان تحقیقات خاک و آب اداره میشود مراجعه فرمایید و از اصالت کالای کودی خود مطمئن شوید.


  1. راه آسان تری هم برای استعلام صحت اطلاعات روی بسته بندی کود نیز وجود دارد. فقط کافی است تا شماره ثبت محصول را به سامانه پیامکی 3000646424 ارسال نمایید تا تمامی اطلاعات شامل نام کود ، نام شرکت ، نوع محصول و تمامی اطلاعات مربوط به تولید برای شما ارسال شده و پس از مطابقت دادن اطلاعات تمامی نگرانی های شما برطرف گردد.
  2. از آنجایی که 90 درصد کودهای تقلبی تولید داخل میباشند باید در هنگام خرید کودهای تولید داخل احتیاط بیشتری نمود. کودهای وارداتی عمدتا محصولاتی اصل و دارای تمامی مشخصات معرفی محصول میباشند. البته استعلام شماره ثبت کودی را همیشه انجام داده و از انجام آن غفلت نکنید.
  3. کشاورزان معمولا کود مورد نیاز خود را از مراکز توزیع و فروشگاه ها تامین مینمایند و با توجه به رنج سنی بالای کشاورزان گفت هرکدام از آنها سالهاست که به یکی از مراکز توزیع کود اعتماد داشته و خرید خود را هر ساله از همان مکان انجام میدهند. بنابراین بار اصلی مسئولیت تضمین اصالت کالا بر عهده فروشندگان میباشد. با همه این حرف ها ممکن است فروشنده هایی باشند که از اعتماد کشاورزان سوء استفاده کرده و برای سود بیشتر کودهای تقلبی را عرضه مینمایند. به همین خاطر لازم است تا خود کشاورزان نیز از روش های تشخیص کودهای اصل از تقلبی آگاهی داشته باشند.
  4. شرکت های سازنده کود ملزم به درج آدرس سایت خود بر روی بسته بندی میباشند که با مراجعه به سایت میتوان مشخصات کود و اصالت آن را بررسی نمود. ولی در ابتدای ورود به سایت بهتر است تا نماد اعتماد سایت را چک کنید تا اعتبار خود سایت برای شما محرز شود.

 

 

از کجا کود مطمئن خریداری نماییم.

فروشگاه های مجاز توزیع کود که میتوانند مکانی در سطح شهر و روستا و یا یک سایت اینترنتی باشند. مراکز خدمات دولتی و تعاونی های روستایی هم مراکز خوبی برای تهیه کود اقدام نمایید و به هیچ عنوان از فروشندگان فاقد نام و نشان کود نخرید.

 

سخن پایانی

در پایان باید گفت که خرید یک کود اصل میتواند خاطر کشاورز را تاحد خوبی از بابت بهبود کیفیت محصولاتش راحت کند و این آسایش ثمره و نتیجه دقت و حساسیت کشاورز در زمان انتخاب و خرید کود میباشد. لذا هر چه آگاهی خود را بالاتر ببرید کود بهتری تهیه نموده و مزرعه خود را بهتر سر و سامان میدهد.

 

برای خرید این محصول از سازمان تامین نهاده ایران می توانید با کارشناسان ما برای نحوه استفاده درست از محصول مشاوره بگیرید فقط کافیست از اینجا ارتباط برقرار کنید یا به سایت تامین نهاده ایران به آدرس taminerp.com مراجعه نمایید.
اصول کشاورزی پایدار