بهترین پیشنهادات برای مقابله با سرمازدگی

بهترین پیشنهادات برای مقابله با سرمازدگی

مدت زمان مطالعه : حدود 2 دقیقه 

گرداورنده : واحد تحقیق و توسعه سازمان تامین نهاده

تنش های محیطی عواملی هستند که از بیرون بر روی گیاهان تاثیر گذاشته و رشد آنها را با اختلال و یا حتی توقف مواجه میسازند. کشاورزان زیادی هر ساله محصولات خود را به خاطر بی توجهی به شرایط جوی و محیطی از دست میدهند و دچار خسارت میگردند.

بطور کلی تنش ها به دو دسته زیستی و غیر زیستی تقسیم میشوند که سرمازدگی یکی از انواع تنش های غیر زیستی میباشد که این نوع تنش در دماهای مختلفی بین 0 تا 10 درجه سانتی گراد اتفاق می افتد. سرمازدگی ببسته به میزان و شدت ممکن است عواقبی داشته باشد مانند کاهش سرعت رشد ، تاخیر در جوانه زنی و تغییر رنگ.

 

انواع سرمازدگی

  1. سرمازدگی جبهه ای
    بر اثر عبور یک جبهه هوای سرد از روی منطقه اتفاق میافتد و گیاهان را دچار تنش میکند.
  2. سرمازدگی تشعشی
    در زمان خاص اتفاق میافتد که آسمان کاملا صاف بوده و میزان تشعشع منفی است. در این حالت دمای خاک از دمای محیط بالاتر رفته و باعث تراکم هوای اطراف خود میشود. در نتیجه حالتی بنام وارونگی حرارت اتفاق میافتد و گیاه دچار سرمازدگی میگردد.

 

چگونه از محصولات در مقابل سرمازدگی محافظت کنیم.

  • بهترین راهکار برای مقابله با سرمازدگی چک نمودن مداوم سایت های هواشناسی برای اطلاع از ورود جبهه های هوای سرد میباشد.
  • در اراضی دارای شیب باید مراقب نمود که مسیر عبور و مرور هوا مسدود نباشد زیرا موجب بروز سرمازدگی موضعی میگردد.
  • خاک های دارای بافت سبک به شدت در معرض وقوع سرمازدگی تشعشی میباشند و لازم است تا چند روز قبل از سرد شدن هوا زمین آبیاری شده تا توانایی تجمل سرما را داشته باشد. 
  • در ایام ورود جبهه هوای سرد به هیچ عنوان اقدام به شخم زنی و خاک ورزی ننمایید و به هیچ عنوان از کودهای حاوی ازت استفاده نکنید. در صورت کاهش دمای ناگهانی و بدون اعلام سازمان هواشناسی هرچه سریعتر اقدام به آبیاری نمایید تا حفرات درون خاک پر شده و دما کمی بهبود یابد.
  • از حذف نمودن علف های هرز نیز غافل نشوید زیرا در کاهش اسیب های سرمازدگی تشعشی بسیار مفید میباشد.
  • بطور کلی مطلوب است تا سطح خاک در زمان وقوع سرما بدون پوشش و مرطوب باشد.
  • بسیاری از کشاورزان معمولا با صرف هزینه اقدام به تجهیز زمین خود با بخاری های مخصوص میکنند که روش فوق العاده ای برای کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی میباشد. همچنین دستگاه هایی برای جاری نمودن هوای گرم به داخل زمین نیز لازم است.
  • روش جذاب دیگری که کشاورزان علاقه زیادی به استفاده از آن دارند پوشش های عایق سرما میباشد. این نوع پوشش ها تنوع زیادی وجود دارد که بسته به نوع گیاه قابل استفاده است. مثلا شاخ و برگ درختان یا خاک های مخصوص و همچنین مخروط های پلاستیکی از جمله حفاظ های میباشند که گیاه را در مقابل سرما مقاوم میکند.
  • روش تازه ای که به کمک مقابله با سرمازدگی آمده است ضدیخ های طبیعی میباشد. پروتئین های مقاوم کننده نسبت به سرما بطور طبیعی در داخل گیاه سنتز میشود ولی با کمک این محصول میزان تولید آن بالا رفته و بطور کلی سوخت و ساز گیاه شدت میگیرد. آمینواسیدهای ضدیخ میتوانند تنش های دمایی را برای گیاه قابل تحمل کنند و از گیاه در طول دوره کاهشی دما محافظت نمایند.

    انواع مختلفی از این نوع محصولات مانند اسید آمینه ها و جلبک های دریایی حاوی آلرژنیک اسید وجود دارد که خواص شگفت انگیزی برای گیاه و برای افزایش مقاومت آن نسبت به تنش های محیطی دارد.

 

سخن پایانی

بر طبق آمار میتوان گفت که هر ساله فقط 10 درصد از زمین های کشاورزی از آسیب تنش های محیطی محفوظ میباشند و این عوامل طبیعی هر ساله 2.5 تا 3 درصد موجود برای مقابله با سرمازدگی میتواند تا حد زیادی میزان خسارات را کاهش دهد. البته به طرفی که بر طبق اصول انجام شده و تحت نظر کارشناسان باشد تا در نهایت محصول بسلامت شرایط بحرانی را پشت سر گذارد.

 

برای خرید این محصول از سازمان تامین نهاده ایران می توانید با کارشناسان ما برای نحوه استفاده درست از محصول مشاوره بگیرید فقط کافیست از اینجا ارتباط برقرار کنید یا به سایت تامین نهاده ایران به آدرس taminerp.com مراجعه نمایید.
پیت ماس