پیت ماس

پیت ماس

مدت زمان مطالعه : حدود 2 دقیقه 

گرداورنده : واحد تحقیق و توسعه سازمان تامین نهاده

معمولا در هر خانه ای میتوان تعدادی گل آپارتمانی را مشاهده نمود. این نوع از گیاهان به دلیل شرایط زندگی سازگار با محیط خانه میتوانند هم در زیبایی و هم در تولید اکسیژن و بالابردن کیفیت زندگی نقش خوبی داشته باشند. البته باید گفت که گونه های متنوعی وجود دارد که برخی نیاز به مراقبت بیشتر دارند و حساسیت بیشتری را میطلبد. لذا باید پیش از خرید هر گلدان ابتدا اطلاعات لازم برای مراقبت از آن فرا گرفت و سپس آن را تهیه نمود. شرایط نوری مناسب ، میزان دمای محیط و خاک بستر رشد گیاه مهمترین عواملی است که میتواند سلامت گیاه شما را تضمین کند.

پیت ماس نوعی خاک برای کاشت گیاهان میباشد که خواص فوق العاده ای برای گیاه داشته که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم.

 

مزایای پیت ماس

  • پیت ماس میتواند تا 20 برابر حجم خودش آب را ذخیره نماید و از این حیث پتانسیل بالایی برای تامین آب مورد نیاز گیاه دارد.
  • پیت ماس با وجود اینکه از موادآلی بدست میاید ولی حاوی مواد معدنی مفید برای تقویت ویژگی های خاک میباشد.
  • پیت ماس میتواند سایر کودها را در کنار خود محافظت کرده و از شسته شدن مواد غذایی بر اثر آبیاری جلوگیری کند.
  • پیت ماس را میتوان حاصلخیزترین مکمل خاک دانست که با کشت هر محصولی در آن یا در خاکی حاوی آن میتوان انتظار تولید بهترین محصولات را داشت.
  • شرایط تولید پیت ماس تحت فشار پایین اکسیژن اتفاق می افتد و به همین خاطر میتوان آن را فاقد میکروب و باکتری دانست. در واقع پیت ماس یک محصول ضدعفونی شده میباشد که نگرانی شما را از بابت بروز بیماری برطرف نموده و خاکی سالم را برای کاشت شما مهیا میکند.
  • پیت ماس میتواند برای خاک های قلیایی بسیار مفید باشد. زیرا اسیدیته این محصول پایین و در بازه 3.5 تا 6 میباشد و میتواند خاک را تا حد خوبی اسیدی نماید. گیاهانی که علاقه بیشتری به خاک های اسیدی دارند معمولا در پیت ماس رشد بهتری دارند.
  • پیت ماس کارایی بسیار بالایی برای اصلاح خاک های سست دارد. همانطور که در بالا ذکر شد پیت ماس توانایی خوبی برای ذخیره آب در خود دارد و به همین خاطر در صورت مخلوط شدن با خاک های سست میتواند آن را متراکم ساخته و برای کشت مناسب گرداند. البته فشردگی خاک باید همواره در سطح مناسبی باشد تا آب و هوا به سادگی بتوانند خود را به ریشه برسانند. پیت ماس هم ماده ای بوده که حد مناسب تراکم را ایجاد نموده و باعث جذب بهتر عناصر میگردد.
  • پیت ماس نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش خاک داشته و محافظت خوبی از مواد معدنی در مقابل شسته شدن انجام میدهد. در واقع پیت ماس مواد معدنی را به خود جذب کرده و در مواقع آبیاری از آنها محافظت میکند.
  • وزن یک گلدان حاوی پیت ماس به مراتب از وزن گلدانی با خاک کشاورزی سبک تر است و همین امر نشان دهنده مناسب بودن خاک از نظر تهیه و حفظ آب میباشد.
  • در کنار مزایای شگفت انگیز این خاک باید به برخی از ضعف های آن نیز اشاره نمود. این خاک به سادگی به دست نمیاید و سال ها زمان برای تولید آن در طبیعت مورد نیاز است. همین عامل توجیه کننده قیمت بالای آن میباشد. پیت ماس ظرفیت ذخیره آب بالایی داشته و همین امر یعنی شسته شدن مداوم عناصر غذایی و در نتیجه کمبود وجود این عناصر در این خاک. علاوه بر آن اسیدیته خاک پیت ماس پایین ترین از حالت خنثی و کمی اسیدی میباشد که ممکن است سازگار با کشت برخی از گیاهان نباشد.

 

پیت ماس چگونه بدست میاید

پیت ماس را از فرآوری خزه ها و جلبک ها به دست میاورند و بطور کلی بقایای فیبری مواد آلی را میتوان پیت ماس دانست. البته تولید این محصول نیاز به دانش و تکنولوژی داشته که در نهایت کیفیت پیت ماس تولید شده را تعیین خواهد نمود. 

معمولا پیت ماس را میتوان در رنگ های قهوه ای ، مشکی و سفید در بازار پیدا نمود. این تفاوت نوع بخاطر مواد اولیه تولید و همچنین روش و در نهایت بافت پیت ماس میباشد. هر کدام از مدل های این محصول برای کشت خاصی در نظر گرفته شده است که معمولا بر روی بسته بندی درج میگردد. مثلا پیت ماس دانه ریز برای کاشت بذر کاکتوس توصیه میشود.

 

سخن پایانی

داشتن اطلاعات و دانش کافی برای انجام هر کاری شرط پیروزی و موفقیت در آن کار میباشد. برای کاشت هر گیاهی در خاک ابتدا باید تمامی اطلاعات درباره کاشت و نگهداری آن را فرا گرفته و سپس اقدام به کاشت نمایید. خاک پیت ماس یک خاک فوق العاده برای گیاهان اسید دوست میباشد که با داشتن ویژگی های خاص محیطی عالی را برای رشد این نوع گیاهان فراهم میکند و باعث تولید محصولاتی سالم میگردد

 

برای خرید این محصول از سازمان تامین نهاده ایران می توانید با کارشناسان ما برای نحوه استفاده درست از محصول مشاوره بگیرید فقط کافیست از اینجا ارتباط برقرار کنید یا به سایت تامین نهاده ایران به آدرس taminerp.com مراجعه نمایید.
تشخیص کود تقلبی از کود اصل