بهترین کود در زمان خشکسالی

بهترین کود در زمان خشکسالی

بهترین کود در زمان خشکسالی

مدت زمان مطالعه : حدود 1 دقیقه 

گردآورنده : واحد تحقیق و توسعه سازمان تامین نهاده

همانطور که میدانید کشور ما متاسفانه چند سالی است که با خشکسالی خفیفی رو به روست و کاهش نزولات جوی از یک طرف و کاهش منابع آبی زیر زمینی هم از طرف دیگر کشت و کار کشاورزان را به زحمت انداخته است. خوشبختانه با ایجاد و راه اندازی سامانه های نوین آبیاری و تلاش برای تغییر فرهنگ کشاورزی از سنتی به مدرن تولید محصولات کشاورزی با اختلال جدی مواجه نشد و کشور از لحاظ تولید و ذخیره مواد غذایی در وضعیت خوبی قرار دارد. اما آگاهی از دانش کشت در زمان خشکسالی میتواند برای بهبود هر چه بیشتر کشت مفید باشد که ما در این مقاله قصد داریم کودهای مناسب در زمان خشکسالی را بررسی نموده و انتخاب شما را تسهیل نماییم.

 

بهترین کود در زمان خشکسالی

  1. کودهای نیتروژن دار
    استفاده از کودهای نیتروژن دار چناچه منابع آب کافی موجود باشد میتواند تا حد زیادی بر افزایش کیفیت محصولات موثر باشد ولی استفاده از همین کود در زمان کم آبی تنها تاثیر مثبتی بر روی رشد نداشته بلکه باعث خسارت و اثر معکوس بر روی رشد گیاه میشود.
  2. بهترین کود در زمان خشکسالی کودهای پتاسیم دار
    استفاده از کودهای پتاس بالا مانند انواع npk ها یا سولفات پتاسیم میتواند نقش مثبتی در افزایش مقاومت گیاهان نسبت به تنش های محیطی مثل کم آبی داشته باشد و تزریق این کود به خاک در زمان خشکسالی اقدامی مثبت برای کاهش خسارت ناشی از کم آبی میباشد.
  3. کودهای حاوی فسفر
    کودهای حاوی مقادیر فسفر مثل npk ها یا سوپرفسفات تریپل قابلیت این را دارند تا دوره رشد گیاه را کوتاه تر نموده و از این طریق مانع از صدمه دیدن گیاه در اواخر دوره رشد بر اثر کم آبی شوند.
  4. کودهای آلی
    استفاده از کودهای آلی مثل کودهای حیوانی پوسانده شده در سالهای قبل از وقوع خشکسالی میتواند بافت خاک را برای نگهداری آب و سایر عناصر مناسب کند و این خاک در زمان خشکسالی قابلیت بالایی برای کشت داشته و میتواند درصد تلفات را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

 

 

در زمان خشک سالی چگونه از کودهای کشاورزی استفاده نماییم

کوددهی در زمان خشکسالی باید با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود زیرا منابع آب محدود است و تناسب باید به شکل خوبی برقرار گردد.

 

در زمان خشک سالی چگونه کشت کنیم

در زمان خشکسالی برای کشت و کار باید در درجه اول به افزایش بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب اهتمام داشت

کشت در خشک سالی

و با اجرای سیستم های نوین آبیاری در مزرعه مانند آبیاری تحت فشار و قطره ای تا جایی که میتوان از روش های سنتی که فقط 40 درصد بازده داشتند دور شد. میتوان طول کرت ها یا نوارهای آبی را کاهش داد و قطعات کشت را به هم نزدیک تر و یکپارچه نماییم.

 


سخن پایانی

قطعا میتوان با تکیه بر دانش و افزایش سطح آگاهی و همچنین بهره بردن از تکنیک ها و فناوری های کشاورزی نوین در زمان خشکسالی هم کشاورزی داشت و بهترین محصولات را کشت نمود.

بهترین اقدام در زمان خشکسالی آزمایش نمودن خاک و مشخص کردن عناصر دارای کمبود در خاک است. سپس میتوانید با یک کارشناس محلی مشورت نموده و بر اساس منابع موجود و با استفاده از روش های نوین آبیاری محصول خود را بدون تلفات کشت نمایید.

 

برای خرید کود از سازمان تامین نهاده ایران می توانید با کارشناسان ما برای نحوه استفاده درست از محصول مشاوره بگیرید فقط کافیست از اینجا ارتباط برقرار کنید یا به سایت تامین نهاده ایران به ادرس taminnahade.com مراجعه نمایید.
کشت هیدروپونیک