کشت هیدروپونیک

کشت هیدروپونیک

کشت هیدروپونیک

مدت زمان مطالعه : حدود 2 دقیقه 

گردآورنده : واحد تحقیق و توسعه سازمان تامین نهاده

کشت هیدروپونیک را میتوان یکی از راه حل های خوب بشر برای کنترل و مدیریت منابع در کشاورزی دانست که میتواند باعث تولید انبوهی از محصولات بدون استفاده از منابع خاکی و آبی شده و تا حد زیادی به ریشه کن شدن گرسنگی در جهان کمک کند. 

 

روش های کشت هیدروپونیک

  1. کشت در آب
    همانطور که از نام آن پیداست در این روش ریشه گیاه درون آب قرار داشته و حد فاصل ریشه تا ساقه که طوقه نامیده میشود که بوسیله پلاستیک بالا و خارج از آب نگاه داشته میشود. این روش برای کشت گلها و گیاهان زینتی کاربرد فراوانی دارد.  روش های کشت هیدروپونیک
  2. کشت در هوا
    ریشه گیاه درون محفظه ای متراکم از قطره های آب دارای مواد مغذی قرار میگیرد.

  3. کشت در سنگ ریزه
    ریشه گیاه درون دانه هایی از سنگ با قطری بزرگتر از 3 میلیمتر قرار میگیرد

  4. کشت در نوار غذایی
    نوارهای نازک دارای مواد مغذی از طریق کانالهایی با ریشه ارتباط میگیرند و عناصر و اکسیژن را با گیاه تبادل میکنند.

 

 

 

 

مزایای کشت هیدروپونیک

  • کنترل کردن محیط و جلوگیری از آفت زدگی و بروز بیماری
  • کمترین استفاده از نیروی انسانی و تجهیزات سنگین
  • کاهش بیش از حد استفاده از سموم و آفت کش ها
  • افزایش محصولات بیشتر و با کیفیت تر
  • بهترین کشت در زمان کمبود آب
  • صرفه جویی در هزینه های زمان کاشت 

 

معایب کشت هیدروپونیک

شاید بتوان بزرگترین چالش احداث گلخانه را هزینه های بالای آن دانست. اجرای سیستم های کنترلی مجموعه نیاز به سرمایه گذاری بالایی دارد که البته در طی زمان هزینه ها باز خواهند گشت و شما به سود خوبی دست پیدا میکنید. لازم به ذکر است که بانک هایی مثل بانک کشاورزی تسهیلاتی را برای این منظور در نظر گرفته شود که دوباره مستلزم صرف هزینه است.

باید حواستان به آلوگی های آب و پسماندهایی مثل پشم سنگ باشد که ممکن است آلودگی بسیاری را تولید و ایجاد خسارت نماید.

 

عوامل مورد نیاز برای یک کشت هیدروپونیک خوب

  1. آب مورد نیاز گلخانه را از منبعی سالم بدست آورده و تمامی مشخصات کیفی آن مثل اسیدیته و …. را مرتبا کنترل نمایید.
  2. هوای لازم برای تهویه ریشه گیاه موضوع مهم بعدی میباشد که باید آن را در نظر داشته باشید. میتوانید از پمپ هوا استفاده کنید ولی در هر حال همیشه فضای خوبی بین ریشه و منبع آب وجود داشته باشد. عوامل مورد نیاز برای یک کشت هیدروپونیک خوب
  3. فضای گلخانه ممکن است سر بسته باشد که این موضوع اهمیت نور مناسب را یادآوری میکند. میتوانید از نورهای مصنوعی استفاده کنید که روش مرسومی میباشد و جوابگوی نیازهای گیاه است.
  4. ریشه گیاه باید محلی برای استقرار داشته باشد که معمولا برای آن از سنگ خارا ، پشم سنگ ، پیت ماس ، ورمیکولیت و پرلیت استفاده میکنند. در پایان نیز مواد مغذی ، عناصر ماکرو و میکرو باید به مقدار مناسب درون آب در اختیار قرار بگیرید تا در نهایت عملکرد مطلوبی بدست آید.

 

 

سخن پایانی

در شرایط کنونی که کشور درگیر خشکسالی بوده و منابع آب کمی در اختیار است کشت هیدروپونیک میتواند بسیار موثر و کارا بوده و کمبودهای ناشی از کاهش تولید بر اثر خشکسالی را برطرف نماید. کشت هیدروپونیک روشی دوستدار محیط زیست میباشد که هم میتواند امنیت غذایی کشور را تامین کند و هم میتواند منابع موجود را برای نسل های آینده حفظ نماید.

 

برای خرید کود از سازمان تامین نهاده ایران می توانید با کارشناسان ما برای نحوه استفاده درست از محصول مشاوره بگیرید فقط کافیست از اینجا ارتباط برقرار کنید یا به سایت تامین نهاده ایران به ادرس taminnahade.com مراجعه نمایید.
کشاورزی مدرن