کود اوره یا کود سفید

کود اوره یا کود سفید

کود اوره یا کود سفید

مدت زمان مطالعه : حدود 2 دقیقه 

گردآورنده : واحد تحقیق و توسعه سازمان تامین نهاده

کود اوره از کودهای شیمیایی در آزمایشگاه از واکنش میان کربن دی اکسید و آمونیاک مایع بدست میاید. این واکنش باید تحت فشار و دمای بالا صورت پذیرد. کود اوره 46 درصد نیتروژن داشته و یکی از پر مصرف ترین کودهای شیمایی در جهان بشمار میرود. شکل این کود به حالت گرانول بوده و به رنگ سفید شفاف میباشد. در واقع باید کود اوره را نوعی از کودهای آلی دانست. قبل از کشف این نوع کود کشاورزان از آمونیوم نیترات استفاده میکردند که با کشف اوره صنعت کشاورزی پیشرفت خوبی در زمینه افزایش کیفیت محصولات گردید.

 

مزایای استفاده از کود اوره

استفاده از این کود نسبت به سایر اشکال نیتروژن توجیه اقتصادی بیشتری دارد زیرا هزینه حمل و نقل آن پایین است. روش تولید آن ساده بوده و قیمت تمام شده آن را پایین نگه میدارد. فرم آن برای گیاه بسیار جذب راحت تری دارد و از نظر محیط زیستی نیز باعث تولید آلاینده های کمتری میگردد.

 

کاربردهای کود اوره

این کود را باید یکی از پرمصرف ترین کودهای کشاورزی دانست. کشت بسیاری از محصولات مانند ذرت ، برنج ، گندم و سایر دانه های خوراکی وابسته به استفاده از این کود میباشد.

 

 

گیاه چگونه کود اوره را جذب میکند

اوره به محض قرارگرفتن در خاک وارد فرآیند هیدرولیز میشود و امونیاک و دی اکسید کربن از خود متصاعد میسازد. میکروارگانیسم های درون خاک سپس آمونیاک آزاد شده را اکسید نموده و نیترات را به وجود میاورند. گیاه این فرم نیتروژن دار را جذب کرده و مورد استفاده خود قرار میدهد. اوره را در ساختار دیگر کودهای جامد نیز قرار میدهند زیرا به سرعت در آب محلول میشود و اثر خود را اعمال میکند.

 

زمان مصرف کود اوره

زمان استفاده از کود اوره طبق نظر متخصصان این امر باید در فصول سرد سال باشد. 

زیرا در دماهای بالا اوره درصد تبخیر بالاتری به آمونیاک دارد و هدر رفت آن بالاست. همچنین با توجه به لزوم وجود آب برای حلالیت و جذب اوره باید در هنگام استفاده به بارندگی و یا آبیاری زمین خود نیز دقت داشته باشید. محصولاتی مانند سبزیجات و سیب زمینی و سویا بهتر است اوره را به وسیله محلول پاشی دریافت نمایند.

 

 

 

کود اوره چگونه بدست میاید

این کود در ابتدا به شکل گرانول اوره بدست میاید که ماده ای چسبنده بوده و در برابر رطوبت هوا مقاوم میباشد و اندازه آن نیز بزرگتر است.  پژوهشگران این روش را که کود اوره را از گرانول بدست بیاورند را مناسب دانسته اند. زیرا اندازه نوع گرانول آن از پریل بیشتر بوده و جذب آن راحت میسازند.

 

سخن پایانی

اگر شما نیز کشاورز هستید و قصد خرید کود اوره را دارید باید بدانید که نوع گرانول آن بهترین شکل ممکن هم از نظر میزان مصرف و هم از نظر سهولت استفاده میباشد. کود اوره 46 درصد میزان هزینه های خرید کود شما را کاهش داده و حجم بسیار بالایی از نیتروژن را به خاک شما تزریق میکند. فروش کود اوره از مراکز زیادی صورت میگیرد و در هنگام خرید اوره حتما به اصل بودن و درصد خلوص آن توجه داشته باشید.

 

برای خرید این محصول از سازمان تامین نهاده ایران می توانید با کارشناسان ما برای نحوه استفاده درست از محصول مشاوره بگیرید فقط کافیست از اینجا ارتباط برقرار کنید یا به سایت تامین نهاده ایران به ادرس taminnahade.com مراجعه نمایید.
خواص کود جلبک دریایی