مراحل استفاده از کودهای کشاورزی

مراحل استفاده ازکودهای کشاورزی


مراحل استفاده از کودهای کشاورزی

مدت زمان مطالعه : حدود 1 دقیقه 

گردآورنده : واحد تحقیق و توسعه سازمان تامین نهاده

خاک های کشاورزی در اثر کشت محصولات گوناگون هر ساله دچار کاهش عناصر مغذی میشوند که این روند در طول زمان میتواند هم خاک را از نظر مواد غذایی فقیر گرداند و هم میتواند باعث شوری خاک و فرسایش آن شود. خوشبختانه کودهای شیمیایی این مشکل را برطرف نموده اند و هر ساله کشاورزان قبل از کشت ، درحین کشت و در اواخر مراحل کشت اقدام به کوددهی کرده و عناصر مورد نیاز را به خاک برمیگردانند.

 

مراحل استفاده از کوددهی 

  1. میزان کود موردنیاز زمین را معین کنید
    مقداری از خاک مزرعه خود را به آزمایشگاه های خاک شناسی برده تا میزان درصد عناصر داخل زمین شما معلوم شود. در نتیجه با مشاهده نتیجه آزمایش پی خواهید برد که کدام عناصر در خاک شما با کمبود مواجه هستند و کدام عناصر نیاز به کنترل دارند. همچنین اسیدیته خاک شما نیز مشخص شده و در صورت نا متعادل بودن شما را آگاه میسازد تا برای آن تدبیری بیاندیشید.

  2. روش کوددهی زمین خود را مشخص گردانید
    راه های متنوعی برای کوددهی وجود دارد که نوع محصول ، زمان کشت و میزان تجهیزات موجود روش آن را تعیین میکند. در کل میتوان گفت که کود یا بصورت آبیاری به زمین داده میشود و یا بصورت مستقیم با خاک مخلوط شده و محیط را تغذیه مینماید. در روش آبیاری به زمین داده میشود و یا بصورت مستقیم با خاک مخلوط شده و محیط را تغذیه مینماید. در روش آبیاری تنوع زیادی وجود دارد. مراحل استفاده از کوددهی مثلا آبیاری بصورت غرقابی یا محلول پاشی و یا استفاده از سیستم های نوین آبیاری همچون آبیاری قطره ای و بارانی. در روش اختلاط مستقیم هم کود بر روی سطح خاک پخش شده و سپس توسط دستگاه های شخم زن با خاک مخلوط و به لایه های زیرین فرستاده میشود. معمولا کودهای نیتروژن دار را با روش های آبیاری مستقیم و خاکی استفاده میکنند و تنها در زمانی که بخواهند دانه های ذرت و گندم را درشت نمایند این کود را بوسیله محلول پاشی بکار میبرند.
  3. زمان مناسب کوددهی زمین خود را بیابید
    استفاده از هر کود با توجه به مراحل رشد گیاه زمان خاص خود را میطلبد. چه بسا اگر کودی در زمان نامناسب به زمین اضافه شود باعث بروز نتایج عکس گردد مثلا همواره توصیه میشود که کودهای نیتروژنه و کودهای کامل پیش از کاشت گیاه استفاده نگردد. زیرا نیتروژن بر اثر آبیاری به سرعت تصعید و از دسترس گیاه خارج میشود. در ضمن نیتروژن میتواند بذرهای گیاه را سوزانده و یا باعث مسمومیت آن شود. پس بهتر است هر کود با مشورت کارشناس در مرحله ای مناسب از کشت گیاه به مزرعه اضافه شده تا تاثیر واقعی خود را نمایان کند.

 

سخن پایانی

معمولا در روش کشاورزی سنتی کشاورزان بر اساس تجربه میدانند که کود در چه زمانی و با چه روشی و به چه مقدار باید به زمین داده شود. به لطف پیشرفت دانش حوزه کشاورزی ، روش های نوین هم به کمک این تجربه آمده و با حرکت کشاورزی از شیوه سنتی به شیوه مدرن ، تحولات بسیار مثبتی هم در بحث استفاده بهینه از کود و هم در بحث ارتقای کیفیت کودها شکل گرفته است. در آینده میتواند معضل گرسنگی و فقر را بطور کامل ریشه کن کند. پیشنهاد ما این است که شما نیز دانش خود را در این حوزه افزایش داده و پیش از خرید کود حتما با یک کارشناس گیاه شناسی مشورت بفرمایید.

 

برای خرید این محصول از سازمان تامین نهاده ایران می توانید با کارشناسان ما برای نحوه استفاده درست از محصول مشاوره بگیرید فقط کافیست از اینجا ارتباط برقرار کنید یا به سایت تامین نهاده ایران به ادرس taminnahade.com مراجعه نمایید.
بهترین کود برای باغات