سفیدک سطحی

سفیدک سطحی

سفیدک سطحی

مدت زمان مطالعه : حدود 2 دقیقه 

گردآورنده : واحد تحقیق و توسعه سازمان تامین نهاده

یکی از رایج ترین و شایع ترین بیماری ها که در باغات و زراعت ها دیده میشود و تمامی گیاهان را تحت تاثیر قرار میدهد و سلامت گیاه را به خط می اندازد سفیدک سطحی یا سفیدک پودری نام دارد. سفیدک سطحی یا سفیدک پودری یک نوع قارچ می باشد که از یک نقطه آغاز شده و به تدریج بین همه ی گیاهان سرایت پیدا میکند. این نوع بیماری به شکل لکه های سفید و پودر مانند و بعضی اوقات به شکل تکه های سفید روی برگ ها ظاهر میشود و به سادگی قابل مشاهده است.

سفیدک سطحی و پودری در مناطق مختلف و به زبان ترکی به چور ، آق ، قاریا و به اسامی محلی گوناگون سیاه بور ، بادزدگی ، گردزدگی ، شته ، شفته ، گردابی ، دردک و …. نامیده میشود.

 

علائم سفیدک

با اینکه این بیماری در صورت گسترش میتواند گیاه را بسیار ضعیف کند ولی خوشبختانه باعث از بین رفتن گیاه نمیشود. البته ضعیف شدن گیاه آن را در برابر آفات دیگر آسیب پذیر کرده و ممکن است باعث شود صدماتی بر پیکره گیاه وارد شود.

سفیدک سطحی مواد مغذی برگ را مصرف میکند و باعث زرد و پژمرده شدن برگ ها میشود. زمانی که این بیماری گسترش پیدا کند فتوسنتز را متوقف مینماید که این کار در نهایت باعث ریزش زودتر از موعد برگ ها خواهد شد. تاثیرات این بیماری در درختان میوه و سبزیجات بسیار ناخوشایند است زیرا از فتوسنتز و تولید گلوکز جلوگیری میکند.

 

 

 

روش های درمان بیماری سفیدک

  1. از بین بردن سفیدک ها
    قسمت هایی که دچار سفیدک شده را جداسازی کرده و آنها را نابود کنید. به هیچ عنوان از آن برگ ها برای تولید کمپوست استفاده نکنید. زیرا هاگ های قارچ درون ان میتوانند باغ شما را آلوده کنند. در پایان دست ها و قیچی باغبانی خود را ضدعفونی نمایید.
  2. استفاده از سموم
    استفاده از سموم و آفت کش ها نیز میتواند راه مناسبی باشد. البته به شرطی که به اندازه کم مصرف شود در غیر این صورت عوارض استفاده از مواد شیمیایی میتواند نتیجه بدتری از سفیدک سطحی در پی داشته باشد. خوشبختانه افت کش های طبیعی خوبی برای مبارزه با این بیماری وجود دارد و تمامی کارشناسان استفاده از گوگرد را سالم ترین و اثربخش ترین راه مبارزه با سفیدک سطحی میدانند.
  3. نظارت دائمی بر مزرعه و گیاهان
    به محض رویت این بیماری در مزرعه خود باید نظارت خود را بیشتر کرده و افدامات لازمه را انجام دهید
    میتوانید با کم پشت کردن و هرس گیاه خود گردش هوا و اکسیژن را راحت تر کرده تا تنفس برای گیاه آسان شود و امکان گسنرش این بیماری از بین میرود. همچنین تا ریشه کن شدن کامل این بیماری مزرعه خود را کود ندهید. زیرا قسمت های جوان گیاه به شدت مورد علاقه ی این بیماری می باشند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که گیاهان خود را از بالا آبیاری نکنید زیرا تضعیف برگ ها عامل مهمی در انتشار این بیماری می باشند.
  4. کنترل سفیدک سطحی با جوش شیرین
    جوش شیرین به تنهایی نمیتواند سفیدک سطحی را کنترل کند ولی ترکیب آن با مایع صابونی غیرشوینده میتواند روش خوبی برای پیشگیری از گسترش سفیدک سطحی باشد. ولی باید توجه داشت که وقتی سفیدک سطحی بر گیاه غالب شد مصرف جوش شیرین تاثیر زیادی در درمان آن ندارد. اگر میبینید گیاهان شما هرساله دچار سفیدک سطحی میشوند میتوانید سمپاشی کنید. سمپاشی زود هنگام در فصل کاشت گیاه سم پاشی هفتگی و سمپاشی بعد از باران میتواند از بروز سفیدک سطحی جلوگیری در آن سال را جلوگیری کند.اگر میخواهید از جوش شیرین برای کنترل سفیدک سطحی استفاده کنید از دستورالعمل زیر استفاده کنید
  • جوش شیرین: یک قاشق غذاخوری
  • مایع صابونی غیرشوینده: نصف قاشق چایخوری
  • آب: ۴ لیتر

این مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و آن را داخل دستگاه سم‌پاش بریزید. سپس به تمام قسمت‌های گیاه اسپری کنید به صورتی که تمام بخش‌های گیاه (حتی بخش‌های زیرین برگ و ساقه‎ ها) با این ماده پوشیده شوند.

 

محصول پیشنهادی: گوگرد پودری و گوگرد مایع

 

چگونه میتوان از بروز سفیدک سطحی جلوگیری نمود

  1. هنگام کاشت، گیاهان سالم و مقاوم را انتخاب کنید و سعی کنید از گیاهان خود به خوبی مراقبت کنید تا به همان صورت سالم باقی بمانند. استرس‌های گیاهی (ناشی از خشکسالی، آبیاری بیش از حد یا شرایط ضعیف رشد گیاه) عواملی هستند که گیاه را در معرض خطر ابتلا به سفیدک سطحی قرار می‌دهند.
  2. بهتر است محل کشت گیاهان جایی باشد که خاک و موجودات ذره‌بینی خاک نسبت به سفیدک سطحی مقاوم باشند. این یک عامل بسیار مهم است که باید در نظر گرفته شود به‌ویژه اگر مزرعه یا باغ شما در منطقه‌ای باشد که خاک آن ناحیه در معرض حملات سالیانه‌ی سفیدک سطحی باشد.
  3. گونه‌های گیاهیِ مستعد ابتلا به سفیدک سطحی را در سایه کشت نکنید. زیرا موجب مرطوب ماندن گیاه می‌شود. در نتیجه محیط مطلوبی برای رشد هاگ‌های قارچ سفیدک سطحی فراهم می‌شود.

 

 

برای خرید این محصول از سازمان تامین نهاده ایران می توانید با کارشناسان ما برای نحوه استفاده درست از محصول مشاوره بگیرید فقط کافیست از اینجا ارتباط برقرار کنید یا به سایت تامین نهاده ایران به ادرس taminnahade.com مراجعه نمایید.
خاک مناسب برای کشاورزی